PrestaShop 1.7 manuál
PrestaShop 1.7 (4. díl) - Kategorie a Produkty
- Zveřejněno: 3. květen 2020
- Zobrazeno: 2178
Jednou z nejdůležitějších záložek v administraci PrestaShopu je záložka "Katalog" najdeme v ní totiž spousty důležitých položek mezi které patří v prvé řadě především "Kategorie" a "Produkty". Těmito dvěmi položkami se budeme v dnešním díle seriálu zabývat.
Kategorie
Začneme nejprve s položkou "Kategorie", která je o poznání jednodušší než "Produkty" a nabízí nám možnost členit produkty do jednotlivých skupin (kategorií). V administračním menu vybereme Katalog -> Kategorie.
Ve výchozí instalaci PrestaShopu, která obsahuje ukázková data, nalezneme kategorii "Clothes", která má nadefinovaný název, popis, pozici a položku zobrazení (zda je kategorie zveřejněna nebo ne). Na konci řádku jsou vždy vidět funkční tlačítka pro zobrazení, editování či odstranění kategorie.
Kliknutím kamkoliv na řádek kategorie se dostaneme na seznam všech jejich podkategorií (např. Men, Women v ukázkových datech), tak se můžeme proklikávat dál a dál do hloubky podle množství podkategorií.
V případě, že nás ale zajímájí detaily a nastavení dané kategorie, klikneme na řádku úplně vpravo vedle ikony lupy na ikonu "tři tečky", kde se nám rozbalí další možnosti mezi kterými je kromě "Smazat" také odkaz "Upravit" pro editaci kategorie (pokud nemá kategorie další podkategorie, tak se ikona tužky pro úpravu kategorie zobrazuje přímo na přehledu).
Nebudeme si ukazovat vytvoření nové kategorie, protože je formulář stejný jako pro její úpravu. Rovnou si tedy ukážeme nastavení na již vytvořené kategorii viz. obrázek výše.
Seznam parametrů, které můžete kategorii nastavit:
- Název - zde vložte název Vaší kategorie.
- Zobrazeno - zde můžete zvolit, zda bude kategorie aktivní nebo ne (ANO/NE).
- Nadřezená kategorie - kategorie pod kterou daná kategorie spadá
- Popis - zde můžete napsat popis kategorie.
- Úvodní obrázek kategorie - stisknutím tlačítka "Procházet" můžete vložit obrázek kategorie.
- Náhled kategorie - stisknutím tlačítka "Procházet" můžete vložit náhledový obrázek kategorie.
- Nabídka náhledových obrázků - přehled náhledových obrázků
- Meta titulek - zadejte meta titulek pro vylepšení SEO.
- Meta popis - zadejte meta popis pro vylepšení SEO.
- Meta klíčová slova - zadejte klíčová slova pro vylepšení SEO.
- Přátelské URL - zvolte, jakou URL má mít daná kategorie.
- Přístup skupiny - nastavení oprávnění pro přístup ke kategorii.
Po vyplnění (úpravě) položek ve formuláři stiskněte tlačítko "Uložit" pro provedení změn v kategorii.
Úprava a vytváření kategorií není nic složitého a zvládne to i laik během pár chvil.
Na obrázku výše na frontendu obchodu je pak vidět název kategorie, popis kategorie, obrázek kategorie a produkty v kategorii.
Produkty
Nyní se můžeme tedy podívat na položku "Produkty" tu nalezneme v menu Katalog -> Produkty.
Zde vidíme tabulku přehledu produktů v našem obchodě. Vzhledem k tomu, že produktů bude ve většině případů větší množství můžeme je pro lepší nalezení filtrovat podle jejich parametrů viz. první řádek tabulky - vyhledávání.
Opět si jako u kategorie ukážeme nastavení na již vytvořeném produktu. Stisknutím tlačítka "Upravit", které se nachází úplně napravo, přejdeme na formulář pro úpravu produktu.
Postupně si projdeme všechny karty (možnosti nastavení), které můžete u produktů nastavovat.
Informace
- Název - nejdůležitější co musíte zadat, aby Prestashop vložil nový produkt je jeho název.
- Typ (výběrové pole vpravo od názvu)- v Prestashopu můžete vytvářet tři hlavní typy produktů.
- Standardní produkt - cokoliv co prodáváte např. oblečení, počítače, domácí potřeby atd.
- Sada produktů - kombinace alespoň dvou stávajících produktů
- Virtuální produkt (soubor ke stažení, služba atd.) - volíte v případě, že prodáváte např. elektronické knihy, filmy, software. Uživatel si zaplatí a stáhne si produkt přímo z eshopu.
- Obrázky - produktových obrázků může být větší množství. Jeden je vždy nastaven jako "Obal" což je výchozí obrázek pro produkt
- Kombinace - představují různé varianty produktu s atributy, jako je velikost, hmotnost nebo barva (vyznačuje se různými hodnotami).
- Kód - kód, kterým chcete označit Váš produkt, nemusí se jednat o nějaké oficiální označení.
- Shrnutí - je krátká věta popisující váš produkt. Zobrazuje se v horní části stránky produktu ve vašem obchodu, v seznamu zboží a ve výsledcích hledání ve vyhledávačích (je tedy důležitý pro SEO). Chcete-li o svém produktu poskytnou více informací, použijte k tomu záložku "Popis".
- Popis - popis produktu, který se zobrazí v těle na kartě produktu.
- Počet - množství produktu na skladě.
- Přidat vlastnost - zde můžete nastavit vlastnosti produktu (výška, šířka, váha atd.). Můžete nastavit hodnotu pro každou vlastnost produktu a taky můžete nastavit specifické množství nebo vybrat existující předdefinované hodnoty.
- Přidat značku - značka produktu.
- Přidat související produkt - související produkt (související produkty jsou zpravidla zobrazovány na konci stránky detailu daného produktu).
- Cena - S DPH (cena produktu), Bez DPH (cena produktu bez DPH, která se automaticky dopočítá podle ceny s DPH na základě zvoleného daňového pravidla), Daňová pravidla (daňové pravidlo aplikované na produkt).
- Kategorie - produkt je možno zařadit do více kategorií, kdy jedna musí být vždy uvedena jako výchozí.
- Offline/Online - přepínací tlačítko pomocí kterého nastavujete, zda se má produkt na frontendu eshopu zobrazovat či nikoliv.
Množství
- Množství
- Počet - zadejte dostupné množství pro prodej aktuálního produktu a jeho kombinací.
- Minimální množství k prodejí - minimální množství požadované ke koupi tohoto produktu (pro vypnutí této funkce nastavte na 1). Příklad: je-li nastaveno na 3, zákazníci si budou moci zboží zakoupit pouze za předpokladu, že odeberou minimálně 3 kusy.
- Zásoby
- Umístění skladu - sklad ve kterém jsou produkty umístěny.
- Málo zboží skladem - hodnota v tomto poli udává, kdy bude produkt označen, že již dochází na skladě. Můžete si zakliknout i checkbox díky kterému vám přijde email o tomto stavu.
- Preference dostupnosti - povolení či zákaz objednání produktu v případě, že není skladem.
- Zakázat objednávky - produkt nepůjde objednat.
- Povolit objednávky - produkt zákazníci mohou objednat i přesto, že není skladem.
- Použít výchozý chování - chování se bere z globálního nastavení.
- Označení, pokud je na skladě - text, který se zobrazí pokud produkt není skladem.
- Štítek, není-li na skladě (je-li povoleno vyprodání zásob) - pokud je povoleno produkt objednat i když není skladem, zobrazí se tento text.
- Datum dostupnosti - datum, kdy bude produkt opět dostupný.
Doručení
- Rozměry balíku - získejte přesnější cenu dopravného vyplněním rozměrů produktu.
- Šířka - zadejte šířku balení.
- Výška - zadejte výšku balení.
- Hloubka - zadejte hloubku balení.
- Hmotnost - zadejte hmotnost balení
- Dodací doba
- Žádné
- Výchozí čas dodání
- Specifický čas dodánáí pro tento produkt
- Doba doručení produktů, které jsou skladem - např. Dodáno do 3 - 4 dnů.
- Dodací lhůta pro produkty "bez skladové zásoby" s povolenými objednávkami - např. Dodáno do 3 - 4 dnů.
- Poplatky za přepravu - zadejte částku, jsou-li s tímto produktem spojeny dodatečné náklady na dopravu.
- Dostupní dopravci - vyberte dopravce, kteří mohoou doručovat tento produkt (pokud není vybrán žádný dopravce, všechny dopravce bude k dispozici pro objednávky zákazníků).
Ceny
- Koncová cena
- Cena (bez DPH) - maloobchodní cena bez DPH.
- Cena (s DPH) - cena včetně DPH. Pokud zadáte tuto cenu, tak "Cena (bez DPH)" se vypočte automaticky dle vybraných daňových pravidel (toto funguje i obráceně).
- Cena za ks (bez DPH) - některé produkty lze zakoupit po jednotkách (za láhev, kg atd.) a toto je cena za jednu jednotku. Pokud například prodáváte tkaninu, půjde o cenu za metr.
- Daňová pravidla - daňové pravidlo aplikované na produkt.
- Pořizovací cena - pořizovací cena je cena, kterou jste zaplatili za daný produkt. Neuvádějte DPH. Měla by být nižší než maloobchodní cena: rozdíl mezi těmito dvěma bude vaše marže.
- Speciální ceny - můžete nastavit konkrétní ceny pro klienty, které patří do různých skupin, různých zemích atd.
- Správa priorit - některý zákazník se vejde do několika specifických cenových pravidel. Priority vám umožní určit, které pravidlo se vztahuje k tomuto zákazníkovi.
SEO
- SEO - SEO nastavení produktu.
- Meta titulek - veřejný název pro stránku produktu a pro vyhledávače, ponechte prázdný produktový název.
- Meta popis - tento popis se zobrazí ve vyhledávačích.
- Přátelské URL - toto je čitelná URL, která je generována z názvu produktu, pokud chcete můžete ji změnit.
- Stránka přesměrování
- Přesměrování v offline režimu - je-li váš produkt zakázaný, zadáním názvu produktu nebo kategorie vyberte stránku, na kterou chcete zákazníky na příslušné stránce přesměrovat.
- Cílová kategorie - na kterou se má stránka přesměrovat (pokud není vybrána žádná kategorie, použije se Hlavní kategorie).
Volby
- Viditelnost - nastavení zobrazování produktu (Všude, Pouze katalog, Pouze vyhledat, Nikde)
- Podmínky a reference
- Podmínka - ne všechny obchody prodávají nové produkty. Tato možnost vám umožňuje uvést podmínku pro daný produkt (nové, použité, repasované).
- ISBN - ISBN je mezinárodní číslo, které se používá k rozpoznání knih a jejich různých edic.
- EAN 13 nebo JAN - kódu produktu, který je specifický pro Evropu a Japonsko, ale je široce používán v mezinárodním měřítku.
- UPC čárový kód - Tento typ kódu produktu se široce používán v USA, Kanadě, Velké Británii, Austrálii, Novém Zélandě a v jiných zemích.
- Přizpůsobení - zákazníci si mohou produkt přizpůsobit doplněním textu nebo dodáním vlastních obrázků.
- Přiložené soubory - soubory, které si může zákazník stáhnout na stránce produktu (návod, postup...).
Jamile budete mít všechny potřebné parametry u produktu nastaveny stiskněte tlačítko "Uložit" pro úpravu nebo přidání produktu do Vašeho obchodu.,
ZÁVĚR: Teď již dokážeme vytvořit "Kategorie" a "Produkty" a to je první krok k úspěšnému založení eshopu na systému Prestashop. Než, ale vše řádně a hlavně funkčně nastavíme zbývá před námi ještě dlouhá cesta. To už, ale v dalších dílech seriálu Prestashop na stránkách CMS systémy.